Linked dipole.

Skiss på ena benet som kalkylatorn räknat ut.

Vad är en linked dipole ? Jo det är en dipol du kan sy ihop för de band du använder. Den bygger på en dipol för den lägsta frekvens du vill köra på och sedan monteras kopplingar –   ( links ) för de kortare banden.
Det finns nu en bra beskrivning på hur man gör denna antenn själv.
Titta på adressen här.  Under ”Extras” klickar du på ”Linked Antenna Designer”, fyll i formuläret och läs hela beskrivningen flera gånger så får du ett hum om hur göra. Tryck på ”Export” när din antenn är kalkylerad så sparas den i det format du väljer (jag tog PDF) . Skriv ut och ha till hands för framtiden.

Bilden ovan visar benet på en dipol för 20 – 80 meter. Kalkylatorn tar i beaktande av masthöjd vilket även ger vilken vinkel antennen får. Längst ut finns Ext. 5 m. Det är bärlinan monterad här på en meters höjd.

20 m antennen består av 5.05 m lina plus koppling, 40 m antennen blir 5.05 m lina + 5.05 meter, alltså 10,10 m plus koppling. för att få med 80 meter läggs ytterligare 10.10 meter till de befintliga 10.10 m. och ger 20,20 meter antenntråd + slutänden. Bärlina 5 meter monterad på 1 m höjd. Mittpunkten sitter på 6 m höjd. Apex vinkel är 78,6 grader. Mätt horisontalt (footprint) av denna dipol blir 24,7 meter. Detta gånger två ger en dipol.

Här har jag använt kontakter för bilel, den runda typen. Du kan använda vad som passar dig, bara det blir kontakt. Man kan skippa kontakten vid matningen och ansluta kabeln direkt vilket ger lite lägre vikt totalt.
Vid varje länk behövs en isolator som håller ihop linorna, jag har använt bitar av grovt buntband där jag borrat 4 hål i varje för antennlinorna. För att de inte ska glida i hållaren har jag en knut som stoppar. ( Se bild 1 ).  Smält inte upp hålen, då blir buntbandet skört och spricker.

Antenntråd är billigt så lägg till ca 30 – 50 cm på varje element så du kan klippa ner vid intrimning istället för löda på. De angivna måtten kan variera beroende på jordens konduktivitet. Ändarnas höjd på antennen bör därför inte understiga en meter, gärna 2 meter. Då kan inte Pelle nyfiken HF- bränna sig på trådändan.

En länk till min 4 bandare. Beräknad främst för att få med cw delarna av banden.

4-band-linked-dipole-SMP_20170318_1551

Lycka till.