4 bands vertikal, (four ants)

English version here.

Den här antennen kom till i dag. Jag kände bara för att göra den nu, inspirationen bara forsade fram 😉

Jag har en Blue Cool Radio (BCR) med 5 band. Det är mycket sällan jag kör 80 m så jag plockade ihop lite delar ur skräplådan och fick ihop detta:

20 cm långt PVC rör med diametern 50 mm.

En rulle 0,75 mm² koppartråd, denna var bomullsomspunnen. (urgammal)

En elkabel av mjukare typ 0,75 mm² 3,67 m plus ett par cm för infästning och toppögla.

20 m spolen består av ungefär 4 varv 0,75 mm² koppartråd

30 m spolen ungefär 8 varv.

40 m spolen ungefär 13 varv.

5 st röda rundhylsor för bilel.

2 st rund stift för bilel.

1 st BNC chassi kontakt.

23 cm 0,75 mm² isolerad bilel kabel.

En rulle eltejp av önskad färg.

I plaströrets överdel borrade jag två motstående 3 mm hål, ena är för radiator kabeln. Sedan gör jag i ordning en kort koax med BNC kontakt i ena änden och öppen i andra änden med ett rundstift på mittledaren. Jag sätter på en rundhylsa på radiatorns nedre ände och ansluter koaxen samt jord av rätt längd. Nu kan jag stämma av radiatorn till min. SWR på önskad del av 17 m dvs qrp delen cw.

Därefter lindar jag koppartråden 4 varv och tejpar fast den tillfälligt. Nu ansluter jag denna punkt till koaxialen och stämmer av, här kan man få göra lite justeringar. När avstämningen är klar monterar jag på en rundhylsa (klipp inte av koppartråden) och fixerar den väl på plaströret.

Så här fortsätter man med de övriga spolarna tills det är klart.. vill du ha med 80m så ta då ett längre rör och prova med t.ex. 25- 30 varv av koppartråden. Därefter sedvanlig intuning. Det ska nu finnas en hylsa vid roten på radiatorn vilket är början på 20 m spolen, sedan är en hylsa vid slutet av 20 m spolen och så även vid slutet på övriga spolar. 40 m spolen slutar vid BNC kontakten, även här ska en hylsa sitta (slutet på 40 m spolen). När allt är inmätt och klart fixerade jag alla kontakter med vanligt smältlim och täckte med svart eltape av god kvalitet.

En kort kabel på 23 cm med rundstift tillverkas som koppling mellan de olika banden. Utgå från hylsan vid BNC kontakten och anslut byglingen till den hylsa / spole du vill köra med.

Vid varje spole som mäts skall rätt jordplan monteras, jag hade bara två trådar av varje band, det gick bra att få ner SWR mellan 1-1,1 och 1-1,5 ~.

Jag använder ett 6 m metspö av glasfiber som bärare, man kan även hissa denna antenn i en hög punkt (5-6 m ). På radiatorn monterade jag en persiennlina på en meter för att spolen inte skulle komma för högt upp, så det bör ju gå bra med ett 5 meters spö och skippa persiennlinan. Spolen bör hänga minst en meter över mark, gärna 1,5 meter. Ett av de 3 mm hålen i toppen på plaströret kan du lämpligen utvidga till ex.vis 10 mm för att lätt få dit hisslina om det skulle behövas.

en lite extra grej jag gjorde var att montera ett kraftigt resårband (svart) tvärs röret inuti. Då ligger inte röret och skramlar, dessutom kan belastningen i toppen minska bra mycket med denna avlastning.

Vid prov efter hela monteringen var alla värden intakta, jag provade alla band med jordplanet för 30 m och det fungerade. Så alla linor kan förvaras inuti röret.

Den här antennen går säkert att göra med andra dimensioner, då får man andra varv värden på spolarna, du kan även använda grövre eller tunnare koppartråd, även det påverkar spolvärdena. Det är bara att experimentera en solig dag, för man bör nog vara ute, det  är inte så många som har tillgång till en hall med 7 m takhöjd.

Som vanligt, klicka på bilden så blir den större.