Bygg dig en qrp antenn för portabelt och fältoperativt bruk.

Det är ingen större skillnad på en antenn för 100 W eller 5 W. Det som skiljer är att du kan välja klenare och billigare material.
Matarledningen kan du byta ut från RG213 eller RG58 till RG174, eller ännu hellre den bättre DXW 174. (*1) Den är dessutom billigare trots köp från Tyskland.

Kontakter till dessa finns att köpa hos Electrokit (*2) där även lämplig lätt och tunn tråd finns.(*3)

De grundläggande kraven på antennen är att den ska kunna monteras överallt, vara lätt och ta liten plats samt tåla behandlingen och effekten.

Vad har vi då att välja på ? Dipolen är en monobandsantenn i sitt grundutförande. Den kan förses med vågfällor, sk. Traps som stämmer av antennen för de band man valt.

Bilden här visar en vågfälla för 30 m bandet byggd på ett plaströr och koaxialkabel RG58.

Insidan på 30 m trap.

Observera att kopplingen inuti röret måste fixeras, flyttas en tråd lite grand så ändras fällans värde. Denna tål några 100 W.

Det är förnuftigt att börja med enklaste möjliga konstruktion.

En random wire antenn (RW) består av en tråd av en bestämd längd som INTE är i resonans på någon frekvens man ska använda. Denna tråd kopplas till en balun med omsättningsvärdet 9:1 med anslutningsmöjlighet till matarledningen. I extrema fall kan det behövas en 1:1 balun vid radion, oftast behövs den inte.

Gör så här:

Gör dig en tråd 17,7 meter (58 fot) med en ändisolator i ena änden. Sedan behövs en balun (Unun) i andra änden.

Så här ser den UnUnen ut. Du behöver en ringkärna för baluner, här en FT118-42 eller liknande. Koppartråd 0,5 kvmm. Kontakt till matarkabeln.

Lindningen består av tre parallella trådar som lindas så ingen av trådarna korsar varandra någonstans, med upp till 8 varv runt ringen.

Punkt A1 går till antenntråden, punkt B1 kopplas ihop med punkt A2, löd och isolera. Punkt C1 går till mittstiftet på kontakten där även punkt B2 ansluts. Punkt C2 är jord, ansluts till kontaktens skärmsida.

Enkelt va ?

Nåja det klarnar när sömnaden påbörjats, när denna är klar ska vi göra en med omsättninngen 1:1.

Vi gör den enklaste varianten, den med en koaxialkabel lindad på en ringkärna. Bilden säger det mesta. Observera att lindningen byter riktning vid vändningen. För kontroll använd 50 ohm motstånd över ena änden, se sedan nedan.

När balunen är klar ska den anslutas till antennen och matarledning. Men först kan en enkel kontroll göras.

Här kan en antennanalysator var bra att ha, men det går även hjälpligt med radion på lägsta effekt.

Koppla ett motstånd på 50×9 ohm = 450 ohm mellan antenntrådens infästning och jord. Sätt radion i AM eller Digi mode, även FM funkar, se nu till så du har swr indikatorn synlig, tryck in PTT,n och läs av SWR. Troligen inget utslag, prova på 1,8 Mhz, 3,6 Mhz,–28,5 Mhz, bör bli samma resultat dock kan 10 och 12 m bandet ge lite utslag, beroende på vilken kärna som används.

Antennen monteras nu ihop och är klar för stora äventyr.

Vi har nämnt Balun och Unun, vad är skillnaden ?

Förkortningen Balun beskriver en trafo med en balanserad och en obalanserad sida. Medan Unun är en trafo med båda sidorna obalanserade. (unbalaced)

*1 http://www.dx-wire.de

*2 https://www.electrokit.com

*3 https://www.electrokit.com/kopplingstrad-awg24-flertradig-orange-m.42248