Dipol med traps

.

En dipol med traps blir en kraftigt förkortad dipol, lämplig för den med smått om utrymme. Dock blir den även något sämre än en rak oavkortad dipol, men med traps får du flera band och mindre platskrävande antenn.

Vid tillverkningen är det bra att ha en antennanalysator eller liknande att mäta SWR med.

Material är ett antal meter antenntråd, t.ex. 1000DL, några meter koaxialkabel som RG58 eller DXW 174, möjligen RG174 eller liknande. Dessutom plaströr som spolstommar, t.ex. obegagnad vit avloppsrör av lämplig dimension. Ev. koaxialkontakt till matnings punkten.

mask1_150

Hugo kommer att hjälpa oss genom detta bygge.

Vi börjar med principchemat till en vågfälla av koaxialkabel, som synes är det en enkel konstruktion. Men vilka mått ska jag ha då? Jo det är så finurligt ordnat att det finns ett dataprogram på nätet som hjälper oss med uträkningen.  En enkel beskrivning av programmet finns här .

SampleTrap

Schemat på en trap ser du här, från VE6YP,s hemsida om koaxtraps.

Antenntråden behöver inte fästas in på detta viset, du kan lika gärna förlänga spolarna ca 3 cm och fästa in antennlinan direkt i spolstommen. Fler bra länkar att läsa innan
bygget börjar:

traps.2

Princip schemat.

Trap Antennas, av W8JI

DX zone om traps och bygge.

ON7EQ coax traps

Så här byggde jag min traps dipol.

Jag började med att bestämma mig för vilka band den skulle ha. det blev 17 – 80 m. Sedan valde jag koax för vågfällorna (trapsen) det blev RG58. Sedan skaffade jag rör av lämplig storlek, och antennlina. Eftersom jag fäster in antennlinan direkt i spolen behövs där ingen skruv. Jag tillverkade sedan en mittdel där antennlinorna fästs och ansluts till en koaxialkontakt, jag valde BNC kontakt. I mittplattan gjorde jag även dragavlastning för matarkabeln bestående av ett par spår som går in från sidan och klämmer fast kabeln.
.
Nu ska trapsen tillverkas, jag rådfrågade programmet Koaxial Trap Design och fick fram värdena för 20, 30, 40 och 80 meters banden. Men 17 meter då? jo det högsta bandet blir full längd på antennlinan, sedan trapen för 20 m, en kort bit och sedan trapen för 30 m osv. Till denna antenn blev det 2*4, alltså 8 traps att linda. En för varje band på varje ben, utom 17 m. Ska du köra 100 W eller mindre går det utmärkt att använda DXW 174 /  RG174 till vågfällorna istället för RG58 som blir tyngre på antennlinan. Nu hade jag RG58 hemma.

40 trap på smal spole.

40 trap på smal spole.

SANY1295

30m trap på 50 mm spole

Insidan på 30 m trap.

Insidan på 30 m trap.

Bilderna visar, en 40 m trap på en smal spolstomme med skruvförband. En 30 m trap på en 50 mm stomme utan skruvförband, lackad och klar. På ena bilden syns hur antennlinan fästs och den andra hur man fäster och isolerar kopplingen på insidan. Smältlim är bra till detta. Sitter kopplingen löst förändras spolens värde om trådarna rör sig.

Trapantenn-tabeller XLS.   Trapantenn-tabeller ODF.