Ändmatad flerbands antenner, mått.

Ska du göra en ändmatad antenn för ett band så är grundkursen i amatörradio bra att komma ihåg. ( 300:f:2*0,8 ) 300 är våghastigheten, f= den frekvens du tänker använda, då får du helvågsmåttet, dela detta med 2 och multiplicera med våghastigheten i kabeln ca 0,8. Exempel: 300 : 14.060 :2 *0,8 = 8,5348 m. Runda av till närmaste övre cm, här 8,54 cm. Blir den lite för lång har du att klippa på istället för att skarva. Här får du en hög impedans så nedtransformering behövs med en 9:1 balun. Tänk även på att ändöglan vill ha några cm.
Motvikt då ? Jo här finns det flera skolor, prova med en stump på 1/10 dels längd, 8,54 dm som anslutes vid koaxkontakten som är ansluten till balunen, INTE vid riggens jordskruv.
Men vaffö fungerar det ibland utan motvikt ? Jo skärmen i koaxen kanske råkar vara i balans med vad antennen behöver i motvikt. Du kan även köra med en motvikt i full längd, här 8,54 m, men det ger troligen inte någon stor skillnad i effekt. Tänk på att jordplanet skall läggas ut från antennlinan, i motstående riktning, alltså inte ligga under antennen. Prova med att ha jordlinan ovanför mark, ca. 0,5 m kontra att låta den ligga på marken.
På internet finns även beskrivningar på enkla tuners för end feed half vawe antennas.

se på den här sidan som säger en hel del teori och några praktiska kopplingar. Skrivet av AA5TB. Även den här sidan är bra.

Här några längder i fot som är användbara:  29  35.5  41  58  71  84  107  119  148  203  347  407  423 ingen längd får bli en halv våglängd på någon frekvens man tänkt använda.

På metriskt språk blir det 8,84 m 10,82 m 12,5 m 15,55 m 21,64 m 25,6 m 32,6 m 36,8 m 45,11 m 61,87 m 105,76 m 124,05 m.