Vertikalantenner

.

Det är antenner som står för sin sak med vertikal polarisation…

Som benämningen säger så är det antenner som monteras vertikalt och då även har vertikal utstrålning. Det finns en uppsjö av olika vertikal antenner. Alla har de det gemensamma med dipolen, nämligen beräkningsgrunden. Våghastigheten delat med frekvensen. 300 : 10 = 30m För att få användning av detta till en antenn forsätter vi… 30m delas med 2 så får vi halv våglängd =15. Sedan måste vi ta i beaktande våghastigheten i kabeln, den kan skilja sig en del, här räknar vi med en kabel på 1,5 Kvmm med våghastigheten 0,95. 15 x 0,95 = 14,25 meter. Alltså blir en halvvågsantenn på 30m bandet 14,25 meter. Nu börjar inte vårt område på 30 m eller 10 Mhz utn på 10,1 Mhz. vilket ger en praktisk längd på 14,11 meter.( 300:10,1: 2 x 0,95 = 14,108910891 m)

Dela nu detta med 2 igen så får du en ¼ våglängd.

Sedan kommer mark konduktivitet och andra förhållanden till men det är överkurs. Klipp din tråd lite längre och mät in den med analysator eller radions swr meter.

Så kommer vi till jordplanen, ja en vertikal behöver ett bra jordplan. Du kan antingen ha jordplanen liggande på marken vilket är mindre effektivt med ger en bra koppling till marken och du behöver inte vara så noga med dess avstämning.

Eller så har du jordplanen eleverade, dvs. att de hänger fritt en bit från marken. De ska då trimmas in precis som vertikal delen. Detta ger en effektivare antenn då ingen signal försvinner ner i marken. Om du får svårt att trimma vertikaldelen gör då lite trimmning på jordplanen då de hänger ihop.  En ändring någonstans på antennen ger utslag på  mätvärdena. Du kan alltså montera upp radiatorn och montera på lika långa jordplan och sedan trimma antennen med jordplanen. En vertikal med eleverade jordplan blir mindre känslig för varierande markförhållanden.

Se mer vid respektive antenn beskrivning.

Vertikalgimo

Vertikalantenn inomhus vid demonstration i Gimo vid Distrikt 5 möte.