Portabel avstämbar vertikal för 6 – 60 m. ( VAP-1 )

.

En portabel avstämbar vertikalantenn för 6 – 60 meters banden. (VAP-1)

Denna antenn byggde jag för en tid sedan och har fått en del bra kontakter med den. Jag byggde den av gamla antenndelar och diverse kontainerfynd. Det enda dyra köpet var teleskopsprötet som jag köpte från Wimo i Tyskland. Det är Buddipoles svarta tre meters spröt.

Underdelen består av en gammal snöpinne från vägen som skräpade i en container. Spolens delar är stumpar från vita avloppsrör (obegagnade) 32 och 40 mm diameter.

Spolen som är den viktiga delen i denna antenn lindas på ett avloppsrör med diametern 32 mm. Jag hade en 1 kvmm kkoppartråd med en 1,5 mm diam persiennlina mellan varje varv i 120 varv. Spolen lackas sedan med sprayfärg för  att bli stabil och väderbeständig. När det torkat slipas lacken av så man får kontaktyta över hela spolen.

Ta nu en bit, ca 5 cm av 40 mm röret och en liten kopparbit som du löder på en tråd på utsidan, borra ett litet hål passande kabeln på mitt på röret och trä igenom kabeln från insidan så kopparbiten hamnar inuti röret. Nu tar du en liten kopparbit med litet hål och trär över kabeln till utsidan av röret. Kläm nu ihop alltsammans och löd fast kopparbiten på utsidan. Du har nu fått en släpkontakt som går att trä över spolen med mycket milt våld. Anslut kabeln till nedre delen av spolen.
Nu råkar det förhålla sig så att vägkäppen av plast passar i 32 mm röret med några varv eltape, så nu är det bara att bygga sig en underdel av detta. Som markfäste tog jag ett 3 dm långt 10 mm aluminium rör och 3 dm kvastskaft samt borrade ett 10 mm hål i ena änden av skaftbiten så långt borren tillät. Detta limmas fast med epoxylim, gärna 24 timmars. Kläm ihop spetsen på röret så blir det lätt att vrida ner i seg jord.
Skaftets fria ände ska nu formas så att vägkäppen kan träs på och sitta stadigt. På detta plaströr har jag även en löpande plastring med påmonterad bnc kontakt som ska vara anslutningen på antennen och infästning för jordlinor.

Överdelen där teleskopsprötet ska fästas behöver nu infästning för detta. Buddi sprötet har UNF gänga så det ska vara en motsvarande mutter till detta. Jag tog två muttrar, slipade av gavlarna på muttrarna och limmade ihop dem. Det blev stadigt och bra. I den övre muttern borrade jag ett 2,5 mm hål och gängade upp till 3 mm där jag måttade in en 3 mm skruv så den inte gick ut i mutterns gängutrymme. Här ansluts den övre delen av spolen.

Var väldigt försiktig när du fäster muttrarna i röret så det inte kommer lim i gängorna. Jag hade ett elektriker rör som jag kunde banka ner muttrarna i med lim på rörets insida, sedan fick jag passa in det i det större röret med några passbitar och smältlim. Antennen är nu färdig så snart allt lim har torkat / härdat.

Du bör ha minst tre jordlinor till denna antennför bästa effekt. Vid 17 mb är det bara 2 varv kvar av spolen, sedan får jag stämma av med sprötet.

Av en gammal 2 m GP gjorde jag en fot att använda på berg eller inomhus. GPns huvud vänds upp och ned och jordplanen används som ben. I ett plaströr / vägkäpp monterar jag en hylsa till PL kontakt som skruvas fast i PL kontakten i huvudet. Denna GP hade 90 grader mellan radiator och jordplan så det var inga problem att vända den.
I denna fot kan jag även fästa mobilspröt för 2 m och 70 cm då jag anslöt en koaxialkabel till PL kontakten.

Antennen klar för trafik.

Antennen klar för trafik.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *