Vertikal med 80m bandet. (VA-3)

. BasqueBelarusianCatalanChinese (Traditional)CroatianCzechDanishDutchEnglishEstonianFinnishFrenchGalicianGeorgianGermanGreekIcelandicIndonesianIrishItalianLatvianLithuanianMacedonianNorwegianPolishPortugueseRomanianRussianSerbianSlovakSlovenianSpanishSwedishTurkishUkrainianWelsh

images

English

Nu flyter det på med antennexperimenten.
Jag har gjort en vertikal med längre spole så nu har jag även 80 meter på den. Den är uppbyggd i samma anda som de övriga, ett gammalt kamerastativ som stöd i botten, därpå anslutningsdel med isolator och BNC kontakt samt unun 1:1 och dragavlastning, sedan ett 70 cm 10 mm tjockt rör upp till spolsektionen. Från spolen ett telskopspröt, i mitt fall 3 m sprötet från Buddipole. Spolen ser lite annorlunda ut, med 200 varv på ett 20mm plaströr och rejält med tomrum både upptill (5,2 cm) och i nederkant ( 7,5 cm ) på bobbinen. Som vanligt har jag plastat in en 8 mm gänghylsa i botten på bobbinen, men den  är öppen upptill. Gänghylsan är ansluten till spolen.
Sedan sitter det en hylsa, nästan lika lång som bobbinen, med 25 mm diameter. I toppen på den är en mutter UNF 3/8″-24  som fäste för teleskopsprötet. På utsidan av hylsan går en tråd från muttern ner till en liten kontaktpunkt i nederkanten där den i övrigt är öppen.
Denna hylsa träs på över spolen (när plasten har härdat igenom ordentligt). Ja nu känner du kanske igen modellen. 😉 (MP-1 look a like)
Det går säkert att använda ett kortare spröt då jag fick 80 m strax över mitten på spolen med 3 m sprötet. Nu slipper jag den känsliga tråden mellan avstämnings slidern och spolbotten. Vid transport ligger hela spol – lindningen skyddad i hylsan.

Jag provade antennen för första gången den 22/9 och lyckades trots dåliga conds få ett antal RBN mottagare att registrera mig, bl.a. SK3W på 80 meter. Ett 5 W qso blev kört kl 10:44 Z med DK5AX/p, han gav 599 på 7033 KHz. Han körde från EU0057.

.Efter detta har jag gjort om paketet lite. Nu har jag två 33 cm långa rör som bottendel. Dessa är i paritet med stativets längd hopskjutet och spolens längd hopskjuten samt det tilltänkta teleskopsprötet, hopskjuten 33 cm och full längd 170 cm. (168 enl. Buddipole) Detta ger mig ett komplett paket som får rum i min ryggsäck. Inget som sticker ut och fastnar i grenar mm. Antenndelarna ligger skyddade mellan stativets ben och alla övriga delar som balun och fästen samt jordlinor får plats i den för ändamålet hemsnickrade påsen.

antenn-va-3

Vertikalantenn VA-3. Klicka på bilden för stor bild.

Tänk på mycket god ventilation när du arbetar med polyesterplast. Lösningsmedlet styren kan vara riktigt elakt. Styren kan i dag inte köpas över disk men det går bra att tvätta med aceton. Fyll inte för mycket i ändarna, i innersektionen räcker det med 3 – 4 cm och i yttersektionen ca 1,5 – 2 cm. Den lilla kontaktytan som blir i nederkanten av yttre röret ska nå ner till sista varvet av spolen. Täck muttrarna ordentligt innan du fyller i plastmassan så det inte kommer in massa i gängorna. Låt det hela stå ett dygn så det härdar ut ordentligt i rumsvärme. Därefter prova så rören går i varandra, om inte rensa bort plasten i sidorna på ytter röret, ev. avsluta med putsning med sandpapper, försiktigt. När det passar slipa ner ytan på spolen så lack och ev. plast försvinner för god kontakt. Nu är antennen klar, bottendelen gör du efter ditt behov.

Videofilm om vertikalantenn VA-3, dess funktion och stealth funktion.