W3DZZ för qrp effekter.

Fick för mig att göra en W3DZZ för mina qrp turer. Den ska ju gå på de flesta band. Jag spionerade lite på nätet och fann en traps-konstruktion som var intressant. Dock fann jag att en konding som behövs var svår att få tag på till rimligt pris. Jag är inte intresserad av att betala flera hundra i frakt för en komponent värd några tior. (Silver Mica 100pF)
Så det fick bli en  DXW174 kabel istället (ca 95-100pF). Man kan även använda RG58 med kända 95 pF.
Ringkärnan i mitt experiment fick bli T68-2, det kan nog gå med T68-6 också. För högre effekt kör med T80 kärnor.

Vågfällan med T68-2

Vågfällan med T68-2

Spolen lindas med koppartråd 0,75 kvmm i 24 varv med kondingen / kabeln parallellt med spolen. Formen på plattan är gjord så att den inte trasslar in sig i grenverk så lätt. Jag har en gammal bomullsomspunnen koppartråd därav den ludna gråa färgen. Antennlinan är en stark kopplingstråd 0,20 kvmm från Electrokit.

Lindningen å balunen 1:1

Lindningen å balunen 1:1

Balun 1:1 med T130-2

Balun 1:1 med T130-2

Bilderna ovan visar mittplattan med ringkärna T130-2, kabeln är DXW174.

Den verkade fungera bra med min IC703+ trots dåliga konditioner körde jag några sydeuropeér och flera SMSS i SM7, 6, 5, 3. Mera prover ska utföras.
Observera att mittpunkten är utrustad med möjlighet till dragavlastning av matarkabeln.

Ena benets vågfälla med "condingen" hängande.

Ena benets vågfälla med ”kondingen” hängande.

Mittplattan med 1:1 balun och dragavlastning.

Mittplattan med 1:1 balun och dragavlastning.

Vid prov har det visat sig att nedanstående Unun är bättre anpassad för de låga banden och går fortfarande bra på de högre HF banden. Kärnan jag använde för min qrp antenn var FT 82-43, det blev lite trångt med tråd på den lilla kärnan så använd gärna FT 118-43. Jäpp, jag använde -43 då det var vad som fanns hemma. Vid provkörning i bänk mot ett 50 ohms motstånd gav den perfekta värden upp till 10 MHz, sedan var SWR ca 1,3 vid 29 MHz. Den Unun jag hade med koax är bättre lämpad för frekvenser över 13 MHz, t.ex. på beamar. Det är inte så mycket SWR som skiljer, det är dämpningen av retursignaler. Se mer här.
Jag har kört den i fält med max 10 W cw och det blev inga röksignaler från antennen. 🙂

balun-11-14-22

Klicka på bilden för större bild.