Bygge av ändmatad Windom

SM5MEK vid den älskade grillen. BBQ rules.

För en tid sedan byggde jag denna antenn och lånade ut den, höll på att bli av med den då låntagaren tyckte den var så intressant (bra). Han beslöt att bygga en egen och skulle samla ihop delarna och återkomma när det var dags…..

Så har alla delar nu fallit å plats så Hasse SA5BVE tyckte det var dags att sätta ihop trådarna till en komplett antenn. Vi samlades vid klubblokalen den 1/8 och planerade attacken över en morgonfika.
Hasse fick sedan samla ihop alla delar så det fanns till hands. Under tiden släpade jag fram grillen och tände upp den inför stundande lunch. Vädret var soligt och lagom skön vind.

Först lindade vi upp ena änden av en RG58 på en ringkärna för att få en 1:1 balun. Sedan mätte vi upp 13 meter av koaxen plus 5 cm för anslutningen vid anpassnings trafon. Därefter lindade vi på ena änden av en DL (1000) kabel med 5 varv sedan uttag och ytterligare 7 varv. Glömde inte locket på kabelsidan, så slipper man trä locket över 26 m Dl eller 13 m koax.

Hasse blandar sin hemliga mix till lunch.

Nu blev det dags för lunch, ujjj vad det kurrade i magen. Jag grillade en flintastek jag kryddat med egen grillkrydda, gillar inte de färdig kryddade. En nyblandad Fransk potatissallad till detta blev till god förnöjelse. Hans nöjde sig med några tjock korvar och välkryddad grill potatissallad. Lite fika på det.

Så fortsatte vi med att löda ihop alla lösa ändar på rätt plats, och även här glömde vi inte skyddsrören med lock. Att linda DL kabel på liten ferritkärna kräver sina tummar, så nu tillfälligt lite värk i dem. 😉

När allt var sammansatt till en enhetlig antenn fattades bara en slutlig test. Hasse kastade upp två hisslinor i varsitt träd, sedan fick vi vänta lite för precis i det området höll andra på och sadlade två hästar.

Väl upphissat på lagom fältmässig höjd, (inte såå högt) gjorde vi lite SWR mätningar, 80, 30 och 15 m gav mer swr än nyttigt och de övriga låg lite lågt i frekvens, så vi tog ner ena änden och kortade in den ca 2 dm. JA nu låg 40m bra, 20 ingen SWR, även 17,12, 10 och otroligt nog höga 6m. Med tuner kan även 80 och 15 m köras. (80m funkar på cw delen) Då Hasse inte kör cw struntade vi i 30m bandet men med tuner går även det. Nu återstår några skruvar att låsa gavlarna med sedan är det bara att ge sig ut och köra för fulla muggar (kaffemuggar). Naturligtvis körde vi ett qso med den för sakens skull.. OZ1JVE/p i OZFF 056 fick den äran att på 40 m ge oss 59 och vi returnerade 55.
En antenn för alla band och hyfsad transportvikt, ja transport ja, den här antennen kräva en vinda att resa på. Lägg den aldrig lös, det blir ett h.e. att trassla upp den, tro mig 🙂

Vill du göra en lättviktsvariant för qrp med RG174 och tunnare antennlina ? Jag har en med antennlina med dimensionen 0,20 kvmm. Gör den några dm längre för att få samma effektiva antennarea. Min är 4 dm längre. Den har lika bra värden som antennen ovan.

Blev du intresserad av en ritning på denna enkla antenn?  http://radio.thulesius.se/QRP_QTC/Egenbygge_03_2013.pdf

Foto tillägnas allas vår Anders Karlsson. Som kom och beundrade den märkliga antennen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *