International Lightship Lighthouse activity 20/8 2016.

Hujedanemej va jobbigt det kan vara att åka buss kollektivt, Högröstade alikor åt båda hållen, man kunde tro att det var Ålandsbussen. Men den här gick till Öregrund via Östhammar. Så blev det inte bättre av värmen.

Jag gick upp vid 5 tiden för att komma med lokalbussen vid 7 till Uppsala central där jag byter till regionbuss 811. Jag kom fram ca 09.00 till färjeläget i Öregrund. Därifrån ca 3 minuter promenad till fyrskeppet Västra Banken, som sköts av Öregrunds hembygdsförening.

Västra Banken rejält på grund.

Här fanns det sittplats med bord i lä för nordanvinden, men i dag blåste det

en svag bris från syd och solen sken, rakt på. Det första jag gjorde var att ta en tur på skeppet, det har tidigare inte varit tillåtet att beträda det. I styrhytten fanns allt kvar, även kompassen. Dessutom fanns en modän mojäng med två bildskärmar som visade info om skeppet. Huvudmaskinen till detta var en antik sak, jag blev misstänksam mot störningar .

Jag slog ett slag / halvt glas på denna, det räckte bra till. (Det ringer fortfarande i öronen)

Packade upp utrustningen och installerade antennerna, det var lagom avstånd mellan träden för min dipol. Även C-polen fick vara med för 20 m.
Jodå, lite störningar fanns det, men jag tror inte datorn var den skyldige. Vid färjeläget 1/10 vargyl bort satt en relativt ny ljusskylt med löpande trafikinformation. Dessa skyltar är ju kända för att kunna generera ett knattrande ljud med lite variation i modulationen. Nå det gick upp till ca. S-3 så jag körde igång.

Med nyladdat batteri och gott humör, en mugg med varmt té började jag trafiken med en Tysk station DK5T/LH i DE0061. Sedan fortsatte jag med två Polska stationer och klämde in tre SMSS operatörer. Körde ytterligare en Tysk på Rugen och en på Isl. Zeeman för att avsluta med SK7RN vid Långe Erik (SE-0011)

Det blev väldigt mycket lyssnande och försök att få kontakt med starka stationer både på cw och ssb. Men icke, några klagade över höga störningsnivåer, andra ropade bara cq dx och blev arga om någon annan gick in. Den stationen provade jag inte att nå då jag tyckte att han inte var värd mitt qso, kunde gott få sitta och ropa cqdx så mycket han ville.

Efter några timmar tog den tidiga morgonen och solens värme samt allt surr på radion ut sin rätt och jag plockade ihop för hemfärd. Avslutade med en sista fika.

Snart kom bussen, nu åker jag hem för att kasta ankar en stund.

SANYO DIGITAL CAMERA

Bussen i väntläge, reservfärja i bakgrunden och ljus skylten syns ovanför busstaket.

Lite tekniskt:
Jag körde med en IC-703+ på 10 W och en trap-dipole för 80 och 40 m ca 5 meter upp. För 20 m hade jag en C-Pole antenn. Batteri var ett 7A slas batteri.
Det visade sig att dipolen gick bra även på 30, 20 och 15 m, mer provade jag inte. Den var i alla fall lättavstämd på dessa band. C-polen var känslig för den digitala knattrande störningen så den använde jag inte, på den var störningen S5 – S6.
Resekostnaden, jag har årskort för all UL trafik, så det kostar mig som pensionär 375 Kr i månaden oavsett hur mycket jag åker i hela UL området med buss och tåg.