Nya ideér i feberyran…

På de spolar jag gjort till mina vertikala experiment har det alltid blivit lite spolvarv kvar. Jag ska nu när feberyran slutat jäklas kolla hur det går om man jordar ena spolsidan OCH gör jordsidan justerbar.??? Skyll inte ppåå  mig, jag var inte tillräknelig när idén dök upp (host host)

Måste pröva uppslaget i alla fall. Så här ser det ut på papperet.

Scan

Antennspröt eller lina kopplad till en spole, ca 100n. sedan en slidring ansluten till koaxens mitt och en nedre slidring ansluten till koaxens skärm.

Efter några timmar provande framkom att det INTE gör någon nämnvärd förbättring av avstämningen på spolen om änden är jordad, den kan alltså hänga lös  i fria rymden. Inte heller ger förflyttning av jordningspunkten någon förbättring. Anslutningen märkt ”ground” på skissen ovan skall alltså inte vara med, inte heller jordningen av spolens nedre ände. Balun 1:1 kan ge en stadigare mätsignal då reflekterad signal påverkar mätvärdet.

Det som är viktigt är en god jord, gärna avstämd för den frekvens du stämmer av på.

Kommentarer ombedes nedan…

Om SM5MEK

Amateur Radio operator. Devoted to QRP and CW both portable and home.
Det här inlägget postades i antenner, Blogg, byggen, övrigt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.