Prov av min gamla ändmatade windom.

Nu har jag gjort tre stycken ändmatade antenner av denna typ. Den är lätt att bygga och ger ett lika bra resultat som en ”vanlig” windom. Två stycken är för 100 W och en för qrp. Skillnaden är att qrp varianten är byggd med RG174 och tunnare antenntråd samt mindre ferriter.
Jag fick för mig att kolla min förstling som varit utlånad. Jag funderar på att sätta upp den på hemmataket. Sagt och gjort, jag hänger upp den vid klubblokalen där vi testat de andra varianterna. Kort och gott, sk…it, inget värde bra, SWR på samtliga över 3:1 eller mer. Ingen dipp någonstans så något är generalfel. Tar ner antennen och kollar i balunerna, 1:1 balunen helt ok. Trafon vid antenntrådens början, INTE ok, här har hänt saker. Dragavlastningen har gliiiidit ända in till trafon och dragit loss jorden på trafon. Saknade även ett varv på 7 varvs sidan, den kanske drog sig tillbaka när jorden släppte.
Nu har jag fixat felet och gjort en annan dragavlastning genom att lägga koaxen ett varv och buntar ihop det varvet med två buntband. Borde ge mer motstånd.  Det kvarstår ett nytt prov av denna antenn vilket får bli när regnvädret givit sig av.

Felet beror troligen på att jag använt för dålig dragavlastning, kan alltså inte belasta låntagaren vilket är bra. Vid lödning av DL 1000 kabel använd rejält med värme och förtenna ledaren före lödning så det inte blir en kallödning.

Så det kan gå.

Om SM5MEK

Amateur Radio operator. Devoted to QRP and CW both portable and home.
Det här inlägget postades i antenner, Blogg, byggen, QRP och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.