Prov av ytterligare en vertikalspole.

I går plockade jag ihop en mindre (läs smalare) spole för avstämbar vertikal antenn.  I dag kördes den i provbänk och fick uteffekt på 3,5 W. Sprötlängd 3 m.

Väldigt tyst på banden, fick dåliga RBN noteringar. Mer prov må göras. Provade med ”stora” stationen i klubbhuset, samma där inga RBN vid 5 W men vid 100 W fick jag 11 – 20 dB i Tyskland på 30 m, inte så värst mycket inte.

DJ3AK  SM5MEK 10118.3 CW CQ [LoTW] 11 dB 1123z 20 Aug
DJ3AK  SM5MEK 10120.9 CW CQ [LoTW] 16 dB 1122z 20 Aug
DJ9IE  SM5MEK 10120.9 CW CQ [LoTW] 20 dB 1122z 20 Aug

Spolen är 15 cm och spolstommen är 19 cm, kan vara lite längre. I botten har jag satt en PL259 för infästning i t.ex. en magnetfot eller något av de portabla fästen jag har att fästa på bordskant eller räcke. På överdelen sätter du ett fäste som passar det teleskopspröt du tänker använda, jag har Buddipoles svarta 3 meters spröt med UNF gänga, det är stadigt och bra. Det går säkert bra även med spröt på 1,6 till 1,8 m som finns hos Wimo. Det kanske blir svårt att få med 80 m bandet med de kortare spröten. Vid 40 m använder jag ca 1/3 del av spolen. Tråden är en lackerad koppartråd (magnetic wire) välj 0,75 eller 1 mm. Jag rekommenderar 1mm tråd. Lacka över hela spolen ordentligt för att låsa alla varven. Efter ett dygn, när lacken är genomtorr kan du slipa av lacken som ligger på trådytan så det blir en ren kopparyta utåt. (Det tar en stund att slipa detta). Avstämningen är gjord som i den tidigare avstämbara antennen, en bred ring med en koppar remsa inuti vikt över kanterna för infästning och lödning av kopplings kabeln till botten av spolen. Utanpå detta ett tjockt lager från t.ex. ett sittunderlag runt ringen fastsatt med kraftig tape. Detta ger nödvändig distans mellan hand och spole, du får ändå lite handkapacitans att slåss med. Glöm inte att några meter jordlina kan göra susen om du inte får till SWR riktigt annars.

 

 

Om SM5MEK

Amateur Radio operator. Devoted to QRP and CW both portable and home.
Det här inlägget postades i antenner, Blogg, byggen, QRP, Senaste Nytt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.