Åland

BasqueBelarusianCatalanChinese (Traditional)CroatianCzechDanishDutchEnglishEstonianFinnishFrenchGalicianGeorgianGermanGreekIcelandicIndonesianIrishItalianLatvianLithuanianMacedonianNorwegianPolishPortugueseRomanianRussianSerbianSlovakSlovenianSpanishSwedishTurkishUkrainianWelsh
AlandsFlag

Klicka på bilden för turistinfo om Åland.

Jag har nu bokat resa till Åland i morgon 29/7 2014. Bussen avgår 08.00, okristligt tidigt.

Jag planerar att stanna nära hamnområdet på Eckerö då det bara är ca 5 timmar mellan första båtens ankomst och den sista båtens avgång på kvällen. Restid med färjan 2 timmar och bussanslutning ytterligare 2 timmar.

Jag har ännu inte bestämt vilken radio jag använder, IC 703 är lockande då den har cq papegoja med mera. Antenner blir nog linked dipole och end feed LW. Lätta och bra.

QSO info, Locator: JP90fi, IOTA referens EU-002 Eckero. Operator: Jenny.

Så blev det…

Resan dit gick bra, lugnt på havet, spegelblankt. Bussen var full (lastad), dock inte passagerarna… ännu. Färjan var fullbokad. Jag satt på nordsidan  av färjan som gjorde 22 Km/h. och försökte se Market reef, efter en stunds spanande såg jag den långt borta i horisonten, fick gaffla bort lite andra vita saker som dels var en svensk fyr och även andra fartyg. Här var det svalt, så svalt att det kändes kallt men skööönt efter en stund.
Väl framme var det bara att följa badgästerna en bit, vi gick över bilparkeringen på en bro och kom ut på en bred grusgång som går till Fiske och Sjöfartsmuseet och Käringsund. Efter ca 400 meter fanns det en lite otydlig stig mot stranden, den tog jag. Det var nog rätt val för mig, hittade en plats med skuggande småtallar som var enslig och bra. Riggade snabbt upp stationen och antennen och tog en fika. Nu började jag låta papegojan göra sitt jobb, cq cq osv. i en till synes oändlighet. Ja, jag hade IC-703+ med mig. Provade flera band men jag fick bara kontakt på 20 och 40 meters banden. Det var väldigt dåligt med trafik på banden överhuvudtaget. Totalt 5 qso,n varav ett på 40m.

Till slut var det dags att plocka ihop och gå tillbaka. Det gick snabbt att få ner allting i vagnen igen. Så tänkte jag ta en till synes närmare väg tillbaka. AJAJ, det blev en senväg. Jag sprang rätt in i en buskig snårskog med väldigt ojämn mark. Kämpade hårt med att få vagnen att gå på rätt köl och inte tippa på sida som den ideligen gjorde. Jag hittade några smala stråk, troligen djurstigar som verkade gå i rätt riktning. Dem följde jag och kände till slut igen några större knotiga tallar och visste då att nu var det nära till stora gångstigen. Väl ute på denna inspekterade jag skadorna. Ena hjulet trasigt, bara delar av fälgen kvar, ringen höll jag i handen och den gick inte att få på, ramlade genast av igen. Infästningen till stödet av. Nåväl… som dom säger på den andra sidan denna ögrupp… Perkälä..

Väl framkommen till terminalen var nu fälgen rund och fin. 🙁 Färjan på väg in så jag loggade in mig direkt, tur det för strax kom busslass från Mariehamn, då blev det kö. Människan är ett köande djur, varhelst man vände sig så stod de i någon kö, utom när vi skulle bli påsläppta, då var det klung formation och tjurrusning upp till barerna (vattenhålen) och spelautomaterna. Själv tog jag mig direkt ut till den sida (plan 6) som skulle bli åt söder för att få några film snuttar när vi avlöpte. (Färjan gjorde 26 Km/timme på hemvägen)
Resan påbörjades 07.00 och jag var belåten trots vissa skador hemma igen vid 21.45. Hade tur med buss 3 vid resecentrum, den stod och väntade när jag kom. Denna natt sov jag gott. 🙂

Stationsplats Eckerö

Stationsplatsen i skugga, det var varmt ute.

SANYO DIGITAL CAMERA

Lite kargt men ändå blomsterfägring.

SANYO DIGITAL CAMERA

Reservbåten i fall att… det har ju hänt förr. Flytvästar bakom ryggen.

SANYO DIGITAL CAMERA

Karg strand av Åländsk röd granit. Kommande tilltänkt stationsplats.

Videon finns här